Leer jezelf ervaren en onderzoeken
PMT is een ervaringsgerichte therapie waarbij lichaamsbeleving centraal staat
Dit kan voor zowel kinderen als volwassenen
In de therapie sessie leer je jezelf ervaren en onderzoeken door middel van lichaamsgerichte technieken. We gebruiken op maat gemaakte bewegingsactiviteiten, ontspanningstechnieken en lichaamsgerichte oefeningen om je te helpen een dieper inzicht te krijgen in je gevoelens, gedachten en de emoties erachter.
In PMT gaat men er van uit dat het lichaam en de geest sterk aan elkaar gelinkt zijn. Bij stress, ( chronische) pijnklachten en verschillende psychologische problemen is die link verstoord. Het lichaam kan dan anders , niet goed aanvoelen en het kan zijn dat er bepaalde klachten zijn die niet te verklaren zijn door een fysiek probleem. We gaan er van uit dat onze mentale toestand invloed heeft op ons lichaam, maar ook dat ons lichaam een invloed heeft op onze mentale toestand. We gaan aan de slag met deze connectie, en proberen een balans te vinden tussen onze fysiek en mentale toestand.
Voor wie is PMT?
Werken met verschillende thema's
Op basis van wat jij nodig hebt, kunnen we met verschillende thema's werken. Dit kan bijvoorbeeld een combinatie van het volgende zijn, gebaseerd op wat jij nodig hebt.
PMT bij kinderen
1. Emotionele, sociale en gedragsproblemen kunnen zijn:
Reguleren van aandacht, gedrag en emoties
Psychomotorische therapie kan worden gebruikt om kinderen te helpen hun aandacht, gedrag en emoties beter te hanteren. Sommige kinderen reageren zonder eerst na te denken of hebben een kort lontje; anderen durven hun emoties niet te uiten. We leren kinderen dat lichaamssignalen helpen om te weten wanneer de spanning oploopt. Zij leren ook dat lichaamssignalen een betekenis hebben. Lichaamssignalen kunnen iets zeggen over het lichaam (ik ben moe) of over gevoelens (ik ben boos of bang). Wanneer zij deze lichaamssignalen waarnemen, kun zij beter leren gevoelens en gedrag te reguleren en af te stemmen op hun omgeving.
Vergroten van zelfvertrouwen en weerbaarheid
Er worden bewegingsactiviteiten gedaan waarin kinderen op een speelse manier uitgedaagd worden om te ontdekken wat ze kunnen en waar hun grenzen liggen. Ze leren hun grenzen herkennen, erkennen en/of verleggen. Tijdens bewegingsactiviteiten, leren ze ook de grenzen van een ander beter herkennen en respecteren.
Lichaamsbeleving en lichaamswaardering
Soms zijn kinderen of jongeren heel ontevreden met hun eigen lichaam, zoals bijvoorbeeld bij eetstoornissen, of in de pubertijd. Of kinderen hebben geen vertrouwen in hun eigen lichaam. We helpen de kinderen om door middel van lichaamsgerichte oefeningen en bewegingsactiviteiten hun lichaam anders, positiever te ervaren en weer te vertrouwen en plezier in hun eigen lichaam te krijgen.
Bevorderen van sociale vaardigheden en verminderen van sociale angst
Soms hebben kinderen moeite met het aangaan van contacten met anderen, o.a. leeftijdsgenootjes. Door op speelse wijze samen met andere kinderen bezig te zijn, kan het kind oefenen met vaardigheden: zoals bijvoorbeeld: op de beurt wachten, leren kiezen, een mening geven, onderhandelen, iets zeggen of samenwerken in een groep.
Omgaan met stressvolle levensgebeurtenissen
Soms maakt een kind stressvolle levensgebeurtenissen mee waardoor het uit balans raakt. Er kunnen dan allerlei problemen ontstaan, zoals gedragsproblemen, concentratieproblemen of bijvoorbeeld problemen met het reguleren van emoties. We kunnen door middel van lichaamsgerichte oefeningen kinderen helpen deze stressvolle ervaringen beter te hanteren.
Meer bewegen
Soms zijn kinderen door hun klachten (bijv. bij depressie of onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten) steeds minder lichamelijk actief geworden, waardoor de klachten in stand worden gehouden. In de sessies leren kinderen dat bewegen leuk is en dat je je beter gaat voelen. Bovendien helpt het verbeteren van de lichamelijke gezondheid ook bij het vergroten van zelfvertrouwen. Als je meer kan dan voel je je zelfverzekerder.
2. Motorische vaardigheden
PMT is er ook om kinderen te helpen om zowel fijne motorische vaardigheden ( dit zijn kleine bewegingen van de hand en vingers, maar ook de tenen of mond zoals bijvoorbeeld schrijven ) als grove motorische vaardigheden ( kruipen , gooien, springen, lopen, rennen, wandelen,…) te ontwikkelen. De activiteiten zijn gericht op het verbeteren van de coördinatie, het evenwicht en de algehele fysieke behendigheid, die cruciaal zijn voor het dagelijks functioneren en deelname aan school- en recreatieve activiteiten.
Persoonlijke benadering
We stemmen de behandeling altijd af op de hulpvraag van je kindje/ baby/ tiener en van jullie als ouders (en indien nodig met school en/of andere experten). Elke kind is nu eenmaal verschillend, ook al hebben ze soms last van vergelijkbare klachten. We maken met jou een persoonlijk behandelplan, waarin de doelen in gezamenlijk overleg duidelijk omschreven worden.
Behandeling gebaseerd op richtlijnen
Als psychomotorisch therapeut werken we volgens de richtlijnen die op grond van onderzoek en/of door de beroepsgroep zijn vastgesteld.
Hoe we je kunnen helpen met psychomotorische kinesitherapie?
U maakt telefonisch een afspraak voor de praktijk in Wilsele op 016 40 90 78 of voor de praktijk in Heverlee op 016 88 92 53.